Onnipyörän ja Tackla Pron yhteinen taival - Blogi

Lätkähousuja ja sähköpyöriä – Onnipyörän ja Tackla Pron yhteinen taival

Miten ihmeessä sähköpyöräliike Onnipyörä ja urheilutuotteiden valmistaja sekä maahantuoja Tackla Pro ovat päätyneet yhteistyöhön? Sitä on moni kysynyt. Ja tässä blogitekstissä siihen vihdoin saadaan vastaus.

Siitä on hieman yli vuosi, kun turkulainen sähköpyöräliike Onnipyörä kertoi levittäytyvänsä Lappeenrantaan. Yksin ei kuitenkaan uuteen kaupunkiin haluttu, eikä myöskään tarvinnut lähteä siipiään kokeilemaan. Hynttyyt lyötiin yhteen kansainvälisestikin tunnetun, urheiluvälineiden parissa vuosikymmeniä toimineen Tackla Pron kanssa.

Resepti yhtälön ratkaisuun oli seuraavanlainen: yksi Teams-puhelu, yksi markkinointihessu kyselemässä ja kaksi kappaletta yrittäjiä vastaamassa; Onnipyörän perustaja Tomi Kotiranta sekä nykyinen yhtiökumppani Petri Nylund – mies Tackla Pron takana.

Tackla Pro – tunnettu aina änärissä asti

Ennen kuin syvennytään sen tarkemmin, miten Tomin ja tämän yhtiökumppanin Mika Sevónin polut ovat risteytyneet yhteiseksi matkan taittamiseksi Petrin kanssa, on hyvä kertoa lyhyesti taustaa Tacklasta.

Tackla on perustettu vuonna 1961 Lappeenrannassa Petrin vanhempien, Alf ja Raili Nylundin toimesta. Alkuperäinen nimi oli Saimaan Urheilupuku, joka siirtyi sittemmin Tackla-markkinointinimen alle. Alkujaan valmistettavia tuotteita olivat huopajalkineet, voimistelutossut, lenkkeilyasut ja muut urheiluvaatteet.

Se, mistä Tackla kuitenkin tänäkin päivänä parhaiten tunnetaan, ovat jääkiekkohousut. Maailmassa tuskin on hirveän montaa jääkiekkoilijaa, jolle Tacklan lätkähousut eivät jollakin tavalla olisi tutut.

Tacklan suuri kansainvälinen nousu alkoi 1980-luvun alussa, kun NHL-seura Boston Bruins ja Tackla solmivat yhteistyösopimuksen. Pian tämän jälkeen myös Detroit Red Wings ja Hartford Whalers viilettivät kaukaloissa Tacklan housuissa.

Ja homma vain jatkoi eskaloitumistaan. Muun muassa sellaiset suuruudet kuin Wayne Gretzky, Jaromir Jagr ja Teemu Selänne ovat iskeneet lötöä pussiin Lappeenrannasta ponnistaneen perheyrityksen housut jalassa.

Eikä Tackla luonnollisesti ollut vain änärijätkien suosiossa. Tackla muun muassa toimitti vuosina 1988–1995 kaikille Kansainvälisen Jääkiekkoliiton (IIHF) maajoukkueille peliasusteet. Tacklasta tuli myös Calgaryn olympiakaukaloiden virallinen toimittaja. Toisin sanottuna, vuoden 1995 legendaarinen MM-kulta tuli niin ikään maailman parhaiden jääkiekkohousujen, jos nyt ei suoranaisesti ansiosta, niin ainakin niiden avustamana.

Lätkähousujen parista sähköpyörätoimintaan mukaan

Tacklan tarinasta riittäisi juttua, vaikka kirjaksi asti, mutta siirtykäämme historioinnissa lähemmäs nykypäivää ja Onnipyörää. Siihen kysymykseen, miten Petri Nylund sitten on Tacklan lisäksi päätynyt mukaan sähköpyöräliiketoimintaan.

Kaikki lähti kytemään urheilumessuilla, jossa Petri oli jälleen kerran mukana. Muiden osastojen pitäjät saivat aina ajoittain pyöritellä peukaloita, mutta sähköpyöräosastolla ei tällaista päässyt tapahtumaan. Ihmisiä kuhisi ihmeellisten fillareiden ympärillä. Luonnollisesti se herätti myös bisnesmiehen vainun. Mikä on tämä asia ja miten siihen pääsee mukaan?

Yksin ei suurimmissa määrin vieraalle alalle ollut mielekästä lähteä mukaan yrittämään onneaan. Etenkin, kun Tackla veisi kuitenkin suuren osan ajasta edelleen.

Yhteistyökumppani löytyi, mutta parin vuoden yhteiselon jälkeen todettiin, että lienee parempi jatkaa eri matkaa. Lyhyeksi jääneestä kokeilusta kuitenkin kuoriutui ratkaiseva askel tulevaisuuteen, sillä tuolloin Petri oli jo ehtinyt tutustua Tomiin ja Mikaan, joille oli jäänyt hyvä muistijälki lappeenrantalaisherrasta. Lisäksi turkulaiskaksikolla oli jo kytenyt ajatus laajentamisesta Turun ulkopuolelle. Samaan aikaan Petri halusi jatkaa toimintaa sähköpyörien parissa, mutta tarvitsi uudet kumppanit. Yhtälö oli lopulta todella helppo ratkaista muutaman puhelun kautta.

”Yhtiö nimeltä Lakeside e-bike eli Onnipyörä Lappeenranta sai siitä alkunsa, ja Onnipyörä Oy tuli isolla omistuksella mukaan. Päätimme jatkaa samalla Onnipyörän brändillä. Todettiin se molemmin puolin järkeväksi, että laitetaan yhteen koriin markkinointipanostukset ja brändin rakennus”, Petri kertoo.

”Halusimme taustatukea osaamiseen Turusta, ettei tule mitään hölmöyksiä tehtyä. Ostettaisiin esimerkiksi väärän mallisia tai merkkisiä pyöriä ja yritettäisiin niiden kanssa kamppailla. Turun päässä oli jo tietotaitoa kertynyt ja harjoiteltu sitä hommaa. Meillä puolestaan oli fasiliteetit Lappeenrannassa kohdallaan. 500 neliön hyvä liiketila, josta pystyttiin lohkaisemaan osa Onnipyörälle”, hän jatkaa taustoittamista.

Luottamus pitää kaiken tasapainossa

Onnipyörälle tuli Lappeenrannassa ensimmäinen vuosi täyteen maaliskuussa. Jo pelkästään se, että yhteisvoimin pistettiin pystyyn vuotta myöhemmin seuraava myymälä Helsingin Myllypuroon, kielii siitä, että yhteistyön tekeminen on ollut toimivaa.

”Sain heti sellaisen kuvan, että tässä on varmasti sellainen kaveri, jonka kanssa homma toimii. Ei meillä ollut mitään pakottavaa tarvetta lähteä laajentamaan muualle, mutta sen verran hyvä tyyppi löytyi, että koettiin se järkeväksi. Hetkeäkään ei ole kaduttanut”, Tomi suitsuttaa.

Nimenomaan, hyvä tyyppi. Sellaisten löytäminen omiksi yhteistyökumppaneiksi, työkavereiksi tai miksi tahansa työskentelyn kanssatoimijaksi, on erittäin tärkeää. Töiden tekeminen, kun on keskimääräisesti mukavampaa niiden kanssa, joiden kanssa on hauskaa, kuin niiden, joilla on nestettä kertynyt päähän tai ovat ahneita oman etunsa tavoittelijoita.

”Sehän on maailmassa aina, että raha voi saada ihmiset tekemään jotain tyhmää. Omalta osaltani voin sanoa, että sitä ei varmasti tule tapahtumaan. Arvomaailma on sellainen, että raha ei ole ykkösprioriteetti. Se tulee kyllä siinä sivussa sitten, kun kaikki hoidetaan hyvin. Ja se oli minulle enemmän kunnia-asia, että hekin halusivat tehdä kanssamme yhteistyötä. Onni-nimi tulee omasta pojasta, niin siinä on tarina jo sellainen, että kun se näkyy tuolla maailmalla, niin se tuo hyvän fiiliksen. En toimisi ihmisen kanssa, jonka pelkäisin vetävän nimen lokaan”, Tomi muistuttaa.

Kilvan toistensa kehumisesta paistaa aitous. Sanotaan ääneen, että hei, olet hyvä tyyppi ja kanssasi on mukava kasvattaa tätä hommaa. Koska miksi ei sanottaisi? Mutkia voi tulla matkaan, mutta molemmat muistuttavat jo etukäteisesti, että asiat riitelevät, eivät ihmiset.

”Meillä ei tässä puolentoista vuoden aikana ole ollut mitään sanomista keskenään. Jossain kohtaa varmasti tulee”, Tomi sanoo.

”Niin tulee. Se on varma!” Petri huudahtaa naureskellen heti perään.

Vuosi takana, monta edessä

Kuten sanottu, on yhteistyön hedelmät kypsyneet nyt kaupallisesti Lappeenrannassa reilun vuoden, Helsingissä reilun kuukauden. Lappeenrannassa ensimmäinen vuosi sujui lähes eurolleen siten, mitä oli budjetoitu. Helsingissäkin asiat ovat lähteneet polkemaan hyvään tahtiin liikkeelle. Molemmilla paikkakunnilla Onnipyörän myymälätilat ovat Tackla Centerin yhteydessä omina myymälöinään.

”Olemme päässeet todella järkevin kustannuksin myymälätoimintaan kiinni ilman, että tarvitsee hirveästi ostaa kalusteita, laitteita, liiketilaa ja henkilökuntaa erikseen. Pienellä koulutuksella saatu porukka hommaan kiinni. Myös sesonkivaihteluita pystytään hallitsemaan hyvin”, Petri sanoo.

Kumpikaan ei ole halunnut lähteä ruiskimaan rahaa mielettömiä määriä ympäriinsä, tai ottaa sijoittajien rahoja taustalle, joilla voi sitten kokeilla, rokkaako touhu vai ei. Strategia on järkevään kasvuun perustuva. Jalat maassa, mutta silti kunnianhimoisesti.

”Lappeenrannassa ensimmäinen vuosi meni lähes eurolleen budjettiin, niin seuraavaksi sitten vaatimattomasti tuplataan se”, Petri sanoo naurahtaen ja jatkaa.

”Tuntuu ainakin, että vilkasta on ja kysyntää riittää. Tammikuussakin 24 asteen pakkasella kyselijöitä riitti ja kauppa kävi. Se oli itselleni kieltämättä vähän yllätys.”

Helsingistä otanta on vielä ohut, mutta sielläkin on alku ollut lupauksia antava. Joskin Tomi muistuttaa, että kaupunkien väleillä on hurjasti eroja, ja oikea tapa Helsingissä toimiseen verrattuna Turkuun, saati Lappeenrantaan lienee täysin erilainen.

”Petri on tunnettu Lappeenrannassa ja se oli meille äärettömän hyvä juttu. Siellä ihmisten pariin jalkautumiseen perustuva markkinointi on erittäin toimivaa. Helsinki taas todella monta kokoluokkaa isompana kaupunkina on ihan erilainen ja kova haaste. Luotto on kuitenkin kova”, Tomi naulaa.

Eikä se näillä herroilla tähän jää. Sekin on varma.

Onnipyörä Portsa – Antin Pyörän jalanjäljissä palvelua rennosti ja luotettavasti

Portsalaiset ovat päässeet nauttimaan viime syksystä asti kotikulmillaan Suomen laajimmasta sähköpyörävalikoimasta. Legendaarisen Antin Pyörän tarua jatkaa toinen perinteikäs turkulainen, Onnipyörä.

”Olen ensimmäiset pyöräni saanut 80-luvulla Antin Pyörästä, kun isovanhemmat asuivat Koulukadulla,

Lue lisää

Portsalainen Antin Pyörä on 1.9.2022 lähtien Onnipyörä!

Olemme syyskuun alussa Portsassa arviolta muutaman viikon suljettuna remontoinnin vuoksi. Tässä vaiheessa emme vielä pysty sanomaan tarkkaa avajaispäivämäärää, mutta tiedotamme lisää rempan edetessä.

Niille, jotka eivät meitä vielä tunne, niin kerromme lyhyesti. Aivan kuten Antin Pyörä, mekin

Lue lisää

Suomen laajin sähköpyörävalikoima saatavilla nyt myös Helsingin Myllypurosta

 

Pääkaupunkiseudulla asuvat voivat suhata metrolla Myllypuroon ja kurvailla upouudella sähköpyörällä takaisin kotiin – Onnipyörä Helsinki tarjoaa Suomen laajimman sähköpyörävalikoiman, ja tavaraa löytyy aina suoraan varastosta. Myös sähköiset työsuhdepyörät kuuluvat tarjontaan.

Helsingin

Lue lisää

Jääkiekkoilijatkin pyöräilevät! TPS-pakki Ville Lajunen ja Onnipyörä samalla matkalla

Vastikään HC TPS:n kanssa jatkosopimuksen tehnyt Ville Lajunen rullaili ensimmäisen Turun vuotensa Onnipyörän sähköpyörällä.

Millä jääkiekkoilijat ajavat? Usein ihmisille tulee ensimmäisenä mieleen nopeat ja hienot autot, kun NHL-tähdet esittelevät iltapäivälehtien palstoilla Ferrareitaan ja

Lue lisää

Onnipyörän tarina – mutkaisen alun jälkeen matka taittuu tukka putkella

Noin kaksi vuotta sitten Tomi Kotiranta otti hypyn tuntemattomaan ja päätti ruveta sähköpyöräkauppiaaksi. Aisaparikseen hän sai Mika Sevónin, eikä oma Onni-poikakaan ole jäänyt huomioimatta yrityksen tarinassa.

Onnipyörän tarinan alkusysäys lähti liikkeelle salibandykatsomosta. Siellä Tomi

Lue lisää

Vanhan auton romuttamisesta voi saada tuhannen euron romutuspalkkion sähköpyörän hankintaan

Vanhan auton romuttaminen ei ole koskaan ollut yhtä kannattavaa! Uuden romutuskampanjan avulla yli kymmenen vuotta vanhan auton romuttamisesta on mahdollista saada 1000 euron edestä tukea uuden sähköpyörän hankintaan.

Liikennepäästöjä yritetään saada kuriin uudella kampanjalla, jossa yli kymmenen

Lue lisää

Sähköpyörällä diabetesta vastaan

Turkulainen Reijo Pihl sai viime kesänä lääkäriltään kaksi vaihtoehtoa: ruveta piikittämään insuliinia tai alkaa kuntoilla. Kakkostyypin diabetes sai Pihlin polkimille.

“Kävely oli minusta tylsää ja juoksemista eivät jalat olisi kestäneet. Pyöräily sen sijaan tuntui heti omalta lajilta”, 73-vuotias

Lue lisää
Sähköpolkupyörä on verovapaa ja kuntoa kohottava työsuhde-etu

Sähköpolkupyörä on verovapaa ja kuntoa kohottava työsuhde-etu

Vuoden 2021 alusta voimaan tulevan uudistuksen myötä työnantaja voi tarjota työntekijälle sähköpolkupyörän verovapaasti työsuhde-etuna. Uudistuksesta hyötyvät käytännössä kaikki osapuolet.

Vuodesta 2021 alkaen yritykset ja niiden työntekijät voivat hankkia sähköpolkupyöriä verovapaasti 1200 euron

Lue lisää